Maszyna czasu – ogólne zasady jazdy motocyklem – jazda w mieście

img20210328_20571262

Jazda w mieście powinna być jak najbardziej równomierna – ciągłe rozpędzanie i hamowanie motocykla powoduje niewspółmierne zużycie paliwa, łańcuchów, opon i hamulców. Jazda z prędkością ponad 40 km/godz (w mieście) jest nie tylko wykroczeniem, ale jest również niebezpieczna, ponieważ wzrasta droga hamowania. Na przykład droga hamowania przy prędkości 40 km/godz wynosi 8 do 12 m, a przy prędkości 60 km/godz już 18 do 26 m.

Przejazd 2 km przy prędkości 40 km/godz poza miastem na wolnej drodze trwa około 3 min, w mieście natomiast może trwać 6, a nawet 8 min, a to ze względu na duże nasilenie ruchu, konieczność zatrzymania się na skrzyżowaniach itp. Nasilenie ruchu w mieście jest nierównomierne i wiąże się z dniem tygodnia i godziną. Największe nasilenie ruchu jest np. pomiędzy godziną 15 a 17 w dzień powszedni. Dlatego też należy wybierać taką trasę, na której ruch jest najmniejszy.

Niezmiernie ważnym czynnikiem, składającym się na całokształt sylwetki kierowcy, jest tzw. „kultura jazdy”, która przejawia się nie tylko w ścisłym przestrzeganiu przepisów ruchu, ale także w wykonywaniu tego z pełnym przekonaniem. Należy tak jeździć, aby nie utrudniać jazdy, parkowania, chodzenia i czekania innym.

Na przykład zawracanie na ulicach wszędzie poza skrzyżowaniem jest dozwolone dopiero i tylko wtedy, kiedy do miejsca skrętu nie zbliża się żaden pojazd, który by musiał zwolnić, hamować lub zmieniać kierunek jazdy w związku z naszym manewrem. Wyprzedzanie innych pojazdów w mieście jest dozwolone tylko na prawej połowie jezdni. Niedopuszczalne jest zjeżdżanie na lewą stronę i zmuszanie jej użytkowników do zbaczania lub hamowania.

Pozostawienie motocykla na chodniku jest również przejawem braku kultury, ponieważ chodnik jest przeznaczony dla pieszych. W przypadku pozostawienia motocykla należy najpierw zorientować się, czy ulica jest odpowiednia do tego, tzn. czy nie jest zbyt ruchliwa i zagęszczona. Gdyby tak było, to wskazane jest zaparkowanie motocykla w bramie, na podwórzu, dziedzińcu lub najbliższej przecznicy.

Ustawiając motocykl przy chodniku należy skręcić kierownicę w lewo, co zmniejsza niebezpieczeństwo zawadzenia o nią przez wyprzedzające pojazdy.

img20210405_21072569

Duże trudności przy jeździe w mieście nastręczają szyny tramwajowe, zwłaszcza na ulicach brukowanych (kamień polny). Szyny wystają przeważnie nad powierzchnią jezdni i próba przejechania przez taką szynę pod zbyt ostrym kątem, gdy szyna jest mokra, prawie zawsze kończy się upadkiem. Należy zatem przejeżdżać przez szynę „esem”, pamiętając aby przekładanie motocykla z lewego przechylenia na prawe miało środek właśnie nad szyną.

Ogólnie biorąc zasady kulturalnej jazdy można ująć w następujące punkty:

  • wyjeżdżając z bramy należy jechać bardzo wolno,
  • jadąc ulicą o dużym nasileniu ruchu nie jest wskazane wyprzedzanie jadących przed nami pojazdów,
  • nie należy wyprzedzać jadących środkiem jezdni, gdyż zmusza to do zjechania na lewą połowę,
  • przed każdym manewrem, zmieniającym naszą pozycję na jezdni, należy się obejrzeć lub podać znak ostrzegawczy ręką,
  • dojeżdżając do skrzyżowania nie regulowanego należy zwolnić, tak aby można było zatrzymać go w każdej chwili przed wjazdem na ulicę,
  • na skrętach i skrzyżowaniach mało widocznych należy się zawsze spodziewać spotkania z pojazdem, którego kierowca zapomniał o ostrożności,
  • prawidłowy znak skręcania w prawo polega na odchyleniu ramienia zgiętego w łokciu do góry i opuszczeniu przedramienia do poziomu (z dłonią trzymaną pionowo) przez kilka sekund, można również wykonać kilka ruchów wahadłowych przedramienia od poziomu do pionu,
  • znak zatrzymania podaje się przez wyciągnięcie poziomo w bok i natychmiastowe podniesienie przedramienia pionowo w górę;
  • znak skręcania należy starać się dokonać tą ręką, w której stronę się skręca, podawanie znaku prawą dłonią skierowaną w lewą stronę jest mało widoczne, toteż powinno być zaniechane;
  • znaki skręcania i zatrzymywania powinien dawać tylko i wyłącznie kierowca, co jest wymagane przepisami ruchu.

img20210406_11460307

Cytowany fragment pochodzi z „Podręcznika Kierowcy Motocykla” z 1960 roku.

6 comments

    1. Z owiewka to ciekawa sprawa. Co do stopow: wlasnie bylem ciekaw, od kiedy je montowali seryjnie. Bo pamietam jeszcze jako dzieciak tego „rodzinnego” Junaka ze dosztukowanym chalupniczo swiatlem stop. To bylo widac. Duzo pozniej zaczelo mnie zastanawiac, czy w przypadku swiatel hamowania prawo zaczelo „dzialac wstecz”, czy po prostu wujek dorobil sobie, bo mial taki kaprys i potrafil.
      Zastanawia mnie to troche do dzis.

      Pozdrawiam serdecznie 🙂

      Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s