Na dwa takty – epoka zapomnienia

img20210207_16385837

Na przełomie wieków XIX i XX budowa silników czterosuwowych nie odbiegała już zbytnio od tego, co znamy dzisiaj. Zupełnie inaczej było jednak z dwusuwami. Nie przypominały one już co prawda silnika parowego, jednak budowa oraz zasada ich działania były zupełnie inne niż obecnie.

Przede wszystkim ówczesne dwutakty miały zawory. Ssący był samoczynny. Otwierał się podczas suwu ssania a za jego zamknięcie odpowiadała sprężyna. Nieco inaczej było z zaworem wydechowym. Ten również zamykany był przy pomocy sprężyny ale za jego otwarcie odpowiadała specjalna łopatka umieszczona na kole zamachowym, szarpiąc go w odpowiednim momencie.

Zasada działania była dość prosta. Tłok wędrując w dół cylindra rozpoczynał suw ssania a podciśnienie otwierało zawór ssący przezwyciężając opór sprężyny i umożliwiając napełnienie cylindra świeżą mieszanką. W tym czasie zawór wydechowy zamknięty jest przez sprężynę.

img20210207_15290667 A

Napełnianie cylindra mieszanką paliwową trwa aż do momentu, gdy tłok minie zapalnik.

img20210207_15292022 B

Zapalnikiem jest wkręcona w połowie długości cylindra platynowa rurka lub drucik, podgrzewany z zewnątrz płomieniem palnika benzynowego. Gdy tłok odsłoni ten zapalnik następuje zapłon niesprężonej mieszanki. Powstałe w ten sposób gazy spalinowe, wskutek swojej większej objętości, wypychają tłok w dalszej jego drodze, przekształcając suw ssania w suw pracy.

img20210207_15293655 C

Gdy tłok minie swoje dolne położenie i zacznie sunąć ku górze, łopatka koła zamachowego szarpie za długi trzonek zawory wydechowego powodując jego otwarcie i umożliwiając ujście spalin. Rozpoczyna się suw wydechu. Następnie tłok dochodzi do górnego położenia i cały cykl rozpoczyna się od nowa.

img20210207_15295189 D

Ponieważ mieszanka nie była sprężana, więc i sprawność silnika była bardzo niska. Silnik był ciężki, mimo wszystko dość skomplikowany, zużywał duże ilości paliwa i generował przy tym niewiele pracy użytecznej. Skutkiem tego było bardzo ograniczone zastosowanie tych silników. Poza pojazdami prototypowymi i doświadczalnymi właściwie ich nie stosowano. W pojazdach użytkowych dominowały niemal wyłącznie silniki czterosuwowe, ze względu na wysoką sprawność wynikającą ze wstępnego sprężania mieszanki.

Wszystko wskazywało na to, że silniki dwusuwowe odejdą wkrótce do historii.

5 comments

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s